Allah’ın varlığı gayet
derecede aşikar olduğu gibi birliği de o derecede aşikardır. Çok delillerle Allah’ın birliği isbat edilebilir.
Biz burada dört delille Allah’ın birliğini isbatla yetineceğiz.
1-Kainat çapındaki intizam, Allah’ın
bir olduğunu isbat eder:
Bir yerde bir intizam,
bir düzenleme varsa orayı nizama sokan, düzenleyen birisi var demektir. Mesela
şu sayfada bir düzenleme var mıdır? Vardır! Çünki harfler öyle sıralanmış ki,
bu sıralama ile Türkçe olarak bir düşünce ifade ediliyor. Öyleyse bu sayfayı
düşüncesine göre birisi düzenlemiştir, yani yazmıştır. İki kişinin milimi
milimine aynı şeyleri düşünmesi ve binlerce harfleri bir anlam ifade edecek
tarzda arka arkaya birbirinin aynısı kelimelerle yazması imkansızdır. Bu sayfa
bu şekilde anlam ifade edecek şekilde yazılmışsa, bu sayfanın bir kişi tarafından
düşünüldüğü ve yazıldığı isbat edilmiş olur. Aksi takdirde tesadüfen olduğunu
kabul etmek gerekir ki, bunu da hiçbir akıl kabul etmez. Aynen bu misalde
olduğu gibi bir canlı türünün anatomileri eksiksiz ve fazlasız aynıysa, o canlı
türünü o şekilde tek bir irade düzenlemiş, yaratmış demektir ki, O da Allah’dır.
Başka bir misal: Bir
araba gayet derecede hızlı bir seyirle yoldan çıkmadan gidiyorsa, o arabayı tek
bir şoförün sevkettiği anlaşılır. O araba aynı anda iki kişinin iradesi ile
sevk edilemez. Eğer iki kişinin iradesi işin içine karışsa o araba yoldan
çıkar. Aynen bunun gibi gökyüzünde araba misali sayısız yıldızlar, gezegenler
son derece süratle dolaşmaktadırlar. Bazı yıldızların korkunç çekim kuvveti
olmasına rağmen hiçbir yıldız ve gezegen diğerleri tarafından yutulmadan,
selametle yörüngelerinde hareket etmektedirler. Bu da gökyüzündeki tüm yıldız
ve gezegenlerin tek bir irade tarafından sevkedildiğini isbat eder. O irade de
Yüce yaratıcı Allah’ın iradesidir. Eğer gökteki yıldızlar bir ilahın değil de
iki veya daha fazla ilahın iradeleri ile sevkedilir olsaydı, gökyüzündeki
yıldızlar birbirine girer, çarpışırlardı. Kainat, kainat olmaktan çıkar, her
yer fesada uğrardı. Madem hiçbir fesada uğrama yok, her şey gayet derecede
intizam içinde sevkolunuyor, öyleyse tek bir kudret eliyle sevkolunuyor
demektir. O kudret eli de Allah’dır.
2-Vahidiyet sırrı, Allah’ın bir olduğunu isbat eder:
Bir oluşumu, mesela
bir arabayı inceleyelim. Aynı model bir araba olsun. Arabanın 100 ayrı parçası
olsun. Ve bu arabadan yüzbinlercesi yollarda olsun. Aynı model ve aynı markalı
bu arabalardan piyasada kaç tane varsa, hepsi biraraya toplansa görülecek ki, tüm
arabaların o 100 adet parçalarından herbir parçanın hepsi, milimi milimine yek
diğer parçanın aynısı olduğu görülecektir. Şeklinde, uzunluğunda, kısalığında,
hacminde, hatta ağırlığında 1 milim kadar bir farkı yoktur. Öyleyse lisan-ı
haliyle bu arabalar neyi söylemektedirler? Şunu diyorlar:
-Bizim fabrikamız,
kalıbımız aynı!
-Bizi tasarlayan, dizayn
eden düşünce aynı!
Yani çok arabaların
ortak özelliği, tek bir fabrikadan üretilmiş olmasıdır. Yani çok olsalar da tıpa
tıp aynı özellikleri taşımalarıdır. Buna vahdaniyyet sırrı diyoruz. Yani
çoklukta birlik! Aynen bunun gibi tüm canlı türlerine bakıyoruz. Her tür kendi
aralarında aynı organları, aynı görünümü gösteriyorlar. Mesela her insan bir
kafa, bir gövde, iki kol, iki el, iki bacak, iki ayak, iki göz, iki kulak, tek
burun, tek ağız, eller ve ayaklarda beşer parmak, tek kalb, tek mide, şu kadar
kemik, şu kadar organ...Ne fazla, ne eksik! Her insana ortak aynı organlar
verilmiş. Bu da tek bir yaratıcı tarafından yaratıldıklarını gösterir. Yani çok
insan olmasına rağmen her biri eksiksiz ve fazlasız aynı organları taşıyorlar. Tıpkı
yukarıda bahsettiğimiz arabanın eksiksiz ve fazlasız 100 parça taşıması gibi.
Nasıl ki arabalardaki parçaların birbirinin her yönüyle aynı olmaları tek bir
fabrikada üretildiklerinin isbatı oluyorsa, her organıyla ne eksik, ne fazla
birbirlerinin aynı olan insanların da tek bir kudret eliyle yaratıldığı isbat
edilmiş olur. Aynı model arabalar tek bir fabrikayı gösterdikleri gibi her tür
canlılar da tek bir yaratıcılarının olduğunu gösterir. Eğer birden fazla
yaratıcı olsaydı, canlı türler arasında ortak özellikler olmazdı. Olduğuna göre
yaratıcıları tekdir, o da Allah’dır.
3-Ehadiyyet sırrı,
Allah’ın bir olduğunu isbat eder:
İkinci misalde
verdiğimiz arabaların her şeyi aynı olmasına rağmen bir tek şeyinin ayrı olması
lazım ki, yek diğerinden farkı olsun ve aynı arabayı başka başka kişiler
sahiplenmeye kalkışmasın. O farklılık da herbir arabanın şase numarasının ayrı
olmasıdır. Bu numara, o arabanın sahibine ait olduğunu gösterir ve aynı numara
başka hiçbir arabada bulunmaz. O numara o arabanın kimliğidir. Buna biz
ehadiyyet sırrı diyoruz. Yani çoklukta teklik! Yani çok araba içinde her araba
şase numarasıyla tektir. Aynen bunun gibi herbir insanın sesi, siması, parmak
izleri yek diğerinden farklıdır. O ses, o sima, o parmak izleri o insanın
kimliğidir. İki ses telinden milyarlarca ayrı sesin olması, bir cm2 alanda yine
milyarlarca birbirinden farklı parmak izinin olması, her simanın farklı
görünümde olması tek bir kudret elinden dizayn edildiğini, yaratıldığını
gösterir. Üstelik ölmüş insanların ses, sima ve parmak izleri de ayrıydı. Gelecek
insanların da sesleri, simaları, parmak izleri tüm insanlardan farklı olacak!
Bu da ezelden ebede kadar tek bir yaratıcı tarafından yaratıldığını isbat eder.
Eğer iki ilah olsaydı mutlaka bazı parmak izlerinde, seslerde, simalarda tıpa
tıp birbirinin aynısı olduğu görülecekti. Çünki iki ilah birbirinden bağımsız
dizayn etmekte olduklarından bu örtüşme kaçınılmaz olacaktı. Herkesin ses,
parmak izi ve simasının farklı oluşu tek bir irade tarafından dizayn edildiğini
isbat eder ki O da Allah’dır.
4-Allah’ın mekandan
münezzeh olması bir olduğunu isbat eder:
Allah her yerde
olduğundan –çünki her şeyi yaratan O, yaşatan O, varlığını devam ettiren O-
hiçbir yere sığmaz. Yani mekandan münezzehdir. Madem her yerde tek bir Allah
var, öyleyse evrende ikinci bir ilaha yer kalmıyor. En basitiyle Allah’ın bir
olduğu böylece de anlaşılır ve isbat edilir.
Yorumlar
Yorum Gönder